چکیده تحقیق پایانی با موضوع علل سقوط شخصیت انسان از دیدگاه آیات و روایات

 

انسان موجودی است دو بعدی و دو جنبه ای که یک بعد مادی و یک بعد معنوی دارد. از این رو، از یک طرف رو به سوی خاک دارد و می تواند از حیوان پست تر شود و به درکات اسفل السافلین سقوط کند و از سوی دیگر، رو به سوی افلاک دارد و می تواند به اوج اعلای انسانیت برسد.

حال، انسان برای این که بتواند به اوج انسانیت صعود کند باید علل و عواملی که باعث می شود وی از راه حق و حقیقت جدا شود و منحرف و گمراه گردد را بشناسد و با مبارزه آنها به مقام برتر برسد و مصداق احسن الخالقین گردد.

و اما علل و عواملی که مانع رسیدن انسان به مقامی که درخور آن است، می باشد و انسان را از راه حق باز می دارد، گاهی مربوط به خود اوست و گاهی هم مربوط به اجتماع و محیط پیرامون وی می باشد که به طور اجمال از نظر آیات و روایات بررسی کرده ایم.

 برخی از مهم ترین عوامل انحراف انسان از راه حق که مربوط به خود فرد می باشد عبارتند از: پیروی از هوای نفس (نفس اماره)، دلبستگی و حبّ به دنیا، پیروی از وساوس شیطانی (خواه شیطان جنی باشد یا انسی)، جهل، غفلت، پندارگرایی باطل (به بیان دیگر تکیه بر ظن و گمان به جای علم و یقین) می باشند که همه اینها باعث شده که بر دل انسان زنگار نشیند و چشم دلش نابینا گردد و ترازوی سنجش عقلش توازن خود را از دست بدهد و سرانجام حق را نبیند یا وارونه بیند. ولی دسته دیگر از علل انحراف انسان که مربوط به اجتماع است عبارتند از: محیط ناسالم و فاسد که خود شامل محیط خانواده ناسالم، محیط اجتماع فاسد، فرهنگ ناسالم جامعه و همچنین رسانه های گروهی منحرف کننده، خواه رسانه های سمعی و بصری همچون: ماهواره، اینترنت و … و خواه رسانه های نوشتاری مانند: مجله، مقاله، کتاب ضالّه و … می باشند. علاوه بر اینها، دوست و همنشین ناباب و رهبر فاسد و گمراه نیز نقش به سزایی در به انحراف کشاندن انسان دارند.

واژگان کلیدی: انسان، هواي نفس، شیطان، دنیا، جهل، غفلت.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.