موضوعات: "مناسبت ها" یا "ایام محرم" یا "دهه فاطمیه"

دلتنگ كربلا

*بسم رب الحسین(ع)*

آقای خوبی ها!!!!!!

کربلا را چگونه ساختی که اینگونه آرام میکند هر دل بی دل را

وقتی قدم به خاکش میگذاری؟!

آقای مهربانم!!!!!

کربلا چگونه است که به دست فراموشی می‌سپارد تمام غم و غصه های دنیا را و تمام غصه ات میشود دیدن حرم و ضریح و….

کاش میشد بیاییم و بمانیم و….

دلتنگم…….!!!!

 

بزرگداشت هفته پژوهش

جمعی از طلاب و اساتید مدرسه علمیه نرجسیه(س) خواهران شهر نورآباد ممسنی در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی برگزار شد حضور پیدا کردند.

در این نشست علمی پژوهشی که با حضور«طاهر نیکنام»  دانشمند برجسته کشوری برگزار شد جمعی از مسئولین و پژوهشگران برتر شهر نورآباد ممسنی نیز حضور داشتند. دانشمند برجسته کشوری در این نشست با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به تبیین اهمیّت و جایگاه پژوهش اشاره نمود وگفت: پژوهش کلید پیشرفت کشور می باشد و حیات و آینده کشور ما منوط به تحقیق و پژوهش می باشد. ایشان همچنین افزود:  با تحقیق و پژوهش است که ما می توانیم کشورمان را به جایگاه واقعی خودش برسانیم.

نیکنام در ادامه به شاخص‌های مهم در انجام یک تحقیق علمی و کارآمد اشاره نمود و بیان کرد:  طراحی مسأله خوب، راه‌حل مناسب، حفظ تعادل ، عدم هراس از انتخاب موضوع، استفاده از تجارب دیگران، استفاده صحیح از منابع، و توکل به خداوند متعال و تلاش و پشتکار از جمله شاخص‌های مهم در انجام یک تحقیق می باشد.

برگزاری همایش وحدت حوزه و دانشگاه توسط مدرسه علمیه نرجسیه(س) نورآباد ممسنی

تصاویر مربوط به برنامه های هفته کتاب و کتاب خوانی مدرسه علمیه نرجسیه(س) خواهران نورآباد ممسنی

تصاویر مربوط به برنامه های هفته کتاب و کتاب خوانی مدرسه علمیه نرجسیه(س) خواهران نورآباد ممسنی

بازدیدطلاب مدرسه علمیه نرجسیه(س) از کتابخانه شهید مطهری شهرستان نورآباد ممسنی

برگزاری نشست با موضوع جایگاه کتاب و کتاب خوانی در زندگی انسان بمناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی

 

به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی نشستی  پیرامون اهمیت و جایگاه کتاب در زندگی انسان با حضور جمعی از اساتید و طلاب مدرسه علمیه نرجسیه(س) خواهران  شهر نورآباد ممسنی در سالن اجتماعات مدرسه برگزار شد.

در این نشست«حجت الاسلام والمسلمین علی خردمند» مبلغ دینی و از اساتید حوزه علمیه در ابتدای کلام ضمن تبریک هفته کتاب و کتاب خوانی حادثه ناگوار زلزله کرمانشاه را که باعث نگرانی و تألم خاطر رهبر عزیز و هموطنان ما شد تسلیت گفت.

ایشان در این دیدار با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) در مورد کتابت بیان داشت: یکی از نعمت‌هایی که خداوند متعال به بشر ارزانی داشته نعمت کتابت است که بوسیله آن اخبار گذشتگان به بازماندگان و اخبار بازماندگان به آیندگان می رسد و به سبب نوشتن است که دانش‌ها و آداب در کتاب‌ها جاویدان می ماند. وی با استناد به فرموده حضرت علی(ع) نیز   گفت : در مطالعه کردن انسان باید مانند زنبور عسل باشد که پاک‌ترین غذاها را استفاده می کنند و بهترین‌ها را از خود به جا می گذارند.

در ادامه این نشست این مبلغ دینی به طلاب توصیه نمود که در مطالعه کتاب‌های خود بهترین‌ها را مطالعه و آگاهی لازم را در زمینه محتوای کتاب‌ها داشته باشندتا بتوانند بهترین‌ها را به جامعه انعکاس دهند.

وی همچنین اظهار داشت: اگر مطالعه در راه تهذیب نفس و اصلاح جامعه مورد استفاده قرار گیردمثمر ثمر واقع می گردد.

برگزاری نشست با موضوع معرفی بهترین کتابی که خوانده‌ام بمناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی

 

برگزاری نشست با موضوع معرفی بهترین‌ کتابی که خوانده‌ام

همزمان با هفته  کتاب و کتاب‌خوانی نشستی با موضوع معرفی بهترین کتابی که خوانده‌ام با حضور جمعی از مسئولین کتاب خانه شهید مطهری(ره)  و اساتید و طلاب مدرسه علمیه نرجسیه(س) خواهران  شهر نورآباد ممسنی در روز پنج شنبه مورخ 1396/08/25در سالن نمازخانه مدرسه نرجسیه(س) برگزار شد.

در ابتدای این نشست« خانم محترم آذری» از اساتید مدرسه نرجسیه(س) پیرامون اهمیّت کتاب و کتاب‌خوانی و توجّه به مسأله کتاب‌شناسی مطالبی را عنوان نمود. به تعبیر ایشان کتاب مانند اسلحه یا یک بمب است که هم باعث استفاده صحیح در صراط مستقیم و هم می تواند در صراط ضاله و گمراه کننده قرار گیرد. ایشان مهمترین هدف از مطالعه کتاب را یاد گرفتن و نشر دادن آن عنوان نمود.

در ادامه این برنامه تعدادی از طلاب به معرفی بهترین کتاب‌هایی از جمله :کتاب آفتاب مهر -پرسش و پاسخ‌های مهدوی ؛کتاب یا زهرا(س) زندگی نامه و خاطرات شهید محمدرضا تورجی زاده ؛کتاب سلام بر ابراهیم -زندگی نامه و خاطرات پهلوان بی قرار شهید ابراهیم هادی،قیام عاشورا در کلام و پیام امام خمینی (ره)؛کتاب رسالت‌های زن منتظر؛کتاب یک گام به سوی آخرین امام -مصائب فاطمی وکتاب شب‌های  پیش آورکه مطالعه نموده بودند پرداختند.

همچنین در ادامه این نشست«سیمین نوذری» مسئول کتابخانه شهید مطهری(ره) نهادینه نمودن فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در سطح خانواده و جامعه را از وظایف مهم مسئولین عنوان نمود و همراه با مسئولین و طلاب از کتاب‌خانه مدرسه نرجسیه(س) بازدیدنمودند.

 

 

برگزاری مسابقه کتاب خوانی از کتاب اخلاق شبر ویژه طلاب بمناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی

در آخرین روز از هفته کتاب و کتاب خوانی مسابقه کتابخوانی از کتاب اخلاق شبر (قسمت زبان و غیبت) در تاریخ 1396/08/30با حضور 35 نفر از خواهران طلبه در سالن اجتماعات مدرسه علمیه نرجسیه(س) خواهران شهر نورآباد ممسنی برگزار شد.هدف از برگزاری این آزمون تشویق طلاب به کتاب و کتاب خوانی و مطالعه نمودن کتاب‌های غیر درسی جهت بالا بردن سطح اطلاعات طلاب می باشد.

چکیده تحقیق پایانی با موضوع شیطان در اندیشه اسلامی

 

         پژوهشی که انجام شده است به عنوان شیطان در اندیشه اسلامی است  که به بررسی شیطان در آیات و روایات می پردازد . شیطان به هر موجودی منحرف کننده ، طاغی و سرکشی می گویند که انسان را از راه راست بر کنار می کند  و در صدد آزار دیگران است . و شیطان در اندیشه اسلامی مبدإ وسوسه و شر معرفی شده است ، انسان آگاه با عبودیت خدا و توکل بر او  و انجام دستورات الهی می تواند این دشمن دیرینه را شکست دهد دشمنی که قسم خورده است واز خداوند تا روز قیامت  مهلت خواسته  تا سر راه انسان قرار گیرد  وآنها را گمراه کند و خداوند هم به او مهلت داد . و در این پژوهش  با استفاده از منابع کتابخانه ای سعی شده که  به شناخت شیطان  بپردازد .

یکی از فرقه های خطرناک که حیات  مادی و معنوی  انسان را هدف قرار داده  شیطان پرستی  است . بنیا نگذاران این فرقه  با ادعای  این که  قدرت شیطان و پلیدی  بر عالم چیره گی دارد ؛ افکار وکرداری را ترویج می کنند ، که سلامت هر جامعه را تهدید می کند .       

  ضرورت این تحقیق با توجه به مشکلاتی که در جوامع امروزی وجود دارد به ویژه نسل جوان را  از مسیر حقیقی زندگی خارج  و به سوی بی راهه کشانده است  و همچنین شناخت دقیقتر این دشمن دیرینه و راههای تسلط می باشد که این از مهمترین وظایف هر انسانی می باشد چون شرط پیروزی و مبارزه در مقابل دشمن همین شناخت ، امکانات و راههای نفوذ می باشد . اهمیت این موضوع به اندازه ای است که قرآن و روایات بر شناخت هر چه بیشتر این  دشمن تأکید کرده .

واژه کلیدی : شیطان ، شیطان  پرستی ، راه نفوذ ، راه مقابله .

 

چکیده تحقیق پایانی با موضوع علل سقوط شخصیت انسان از دیدگاه آیات و روایات

 

انسان موجودی است دو بعدی و دو جنبه ای که یک بعد مادی و یک بعد معنوی دارد. از این رو، از یک طرف رو به سوی خاک دارد و می تواند از حیوان پست تر شود و به درکات اسفل السافلین سقوط کند و از سوی دیگر، رو به سوی افلاک دارد و می تواند به اوج اعلای انسانیت برسد.

حال، انسان برای این که بتواند به اوج انسانیت صعود کند باید علل و عواملی که باعث می شود وی از راه حق و حقیقت جدا شود و منحرف و گمراه گردد را بشناسد و با مبارزه آنها به مقام برتر برسد و مصداق احسن الخالقین گردد.

و اما علل و عواملی که مانع رسیدن انسان به مقامی که درخور آن است، می باشد و انسان را از راه حق باز می دارد، گاهی مربوط به خود اوست و گاهی هم مربوط به اجتماع و محیط پیرامون وی می باشد که به طور اجمال از نظر آیات و روایات بررسی کرده ایم.

 برخی از مهم ترین عوامل انحراف انسان از راه حق که مربوط به خود فرد می باشد عبارتند از: پیروی از هوای نفس (نفس اماره)، دلبستگی و حبّ به دنیا، پیروی از وساوس شیطانی (خواه شیطان جنی باشد یا انسی)، جهل، غفلت، پندارگرایی باطل (به بیان دیگر تکیه بر ظن و گمان به جای علم و یقین) می باشند که همه اینها باعث شده که بر دل انسان زنگار نشیند و چشم دلش نابینا گردد و ترازوی سنجش عقلش توازن خود را از دست بدهد و سرانجام حق را نبیند یا وارونه بیند. ولی دسته دیگر از علل انحراف انسان که مربوط به اجتماع است عبارتند از: محیط ناسالم و فاسد که خود شامل محیط خانواده ناسالم، محیط اجتماع فاسد، فرهنگ ناسالم جامعه و همچنین رسانه های گروهی منحرف کننده، خواه رسانه های سمعی و بصری همچون: ماهواره، اینترنت و … و خواه رسانه های نوشتاری مانند: مجله، مقاله، کتاب ضالّه و … می باشند. علاوه بر اینها، دوست و همنشین ناباب و رهبر فاسد و گمراه نیز نقش به سزایی در به انحراف کشاندن انسان دارند.

واژگان کلیدی: انسان، هواي نفس، شیطان، دنیا، جهل، غفلت.

 

 

چکیده تحقیق پایانی با موضوع رفتارهای اقتصادی از دیدگاه حضرت علی(ع)

 

این پژوهش با عنوان رفتارهای اقتصادی از دیدگاه امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، به‌منظور تبیین کیفیت سیرده­ی اقتصادی امام علی (علیه­السلام) و بررسی نقش و آثار اقتصاد سالم در جامعه و ارائه راه­کارهای مناسب برای جلوگیری از فساد اقتصادی به روش کتاب­خانه­ای در سه فصل تنظیم‌شده است.

استقلال، شکوه و عظمت هر جامعه‌ای درگرو برخورداری از اقتصاد سالم و رفع کمبودها است، زیرا بسیاری از وابستگی‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و نیز بروز مفاسد اجتماعی از عدم کارایی اقتصادی جوامع انسانی سرچشمه می‌گیرد. و رسیدن به مسیر تکامل بدون برنامه‌ریزی اقتصادی میسر نمی‌شود. سیره‌ی اقتصادی امام علی (علیه‌السلام) الگویی مناسب برای برنامه‌ریزی اقتصادی و جلوگیری از مفاسد اقتصادی است.

امنیت اقتصادی، اصلاح نظام مالیاتی، ضرورت برنامه‌ریزی، گسترش عدالت اجتماعی، نظارت بر بازار و رسیدگی به امور آن، مساوات، فقرزدایی، حق‌گرایی، نظام توانمند بیمه و بازنشستگی و… از مهم‌ترین اصلاحات اقتصادی امام علی (علیه‌السلام) می‌باشد.

کلیدواژه‌ها: رفتار، اقتصاد، امام علی(علیه‌السلام)، اصلاحات اقتصادی، الگوی اقتصادی.

 

 

 

برگزاری نشست با موضوع جایگاه کتاب و کتاب خوانی در زندگی انسان بمناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی

برگزاری نشست کتاب و کتاب خوانی در مدرسه علمیه نرجسیه(س) خواهران شهر نورآباد ممسنی

به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی نشستی با حضور جمعی از اساتید و طلاب مدرسه علمیه نرجسیه(س) خواهران  شهر نورآباد ممسنی در سالن اجتماعات مدرسه برگزار شد.

در این نشست«حجت الاسلام والمسلمین علی خردمند» مبلغ دینی و از اساتید حوزه علمیه در ابتدای کلام ضمن تبریک هفته کتاب و کتاب خوانی حادثه ناگوار زلزله کرمانشاه را که باعث نگرانی و تألم خاطر رهبر عزیز و هموطنان ما شد تسلیت گفت.

ایشان در این دیدار با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) در مورد کتابت بیان داشت: یکی از نعمت‌هایی که خداوند متعال به بشر ارزانی داشته نعمت کتابت است که بوسیله آن اخبار گذشتگان به بازماندگان و اخبار بازماندگان به آیندگان می رسد و به سبب نوشتن است که دانش‌ها و آداب در کتاب‌ها جاویدان می ماند. وی با استناد به فرموده حضرت علی(ع) نیز   گفت : در مطالعه کردن انسان باید مانند زنبور عسل باشد که پاک‌ترین غذاها را استفاده می کنند و بهترین‌ها را از خود به جا می گذارند.

در ادامه این نشست این مبلغ دینی به طلاب توصیه نمود که در مطالعه کتاب‌های خود بهترین‌ها را مطالعه و آگاهی لازم را در زمینه محتوای کتاب‌ها داشته باشندتا بتوانند بهترین‌ها را به جامعه انعکاس دهند.

وی همچنین اظهار داشت: اگر مطالعه در راه تهذیب نفس و اصلاح جامعه مورد استفاده قرار گیردمثمر ثمر واقع می گردد.

پیام «حضرت آیت‌الله شیخ موحد» مدیر حوزه علمیه خواهران فارس، به مناسبت ایام شهادت مولی‌الموحدین امیرالمومنین علیه السلام

اخبار مدارس

اجراي طرح تحول سلامت توسط مركز بهداشت شهيد خواجه در مدرسه علميه نرجسيه(س) خواهران نورآباد ممسني

به مناسبت هفته جوان و در راستاي اجراي طرح تحول سلامت و انجام مراقبت جوانان در كانونهاي تجمعي از جمله حوزه هاي علميه معاينات طلاب در گروه سني 29-18 سال براي جمعي از طلاب مدرسه علميه نرجسيه(س) خواهران نورآباد ممسني توسط «دكتر فاطمه محمدي» پزشك خانواده شهرستان ممسني و «فاطمه كاظمي»كارشناس مامايي انجام گرفت.

انجام آموزش در مورد سرطان سينه و خود آزمايي سينه و همچنين قرص ويتامين D و علايم كمبود اين ويتامين براي طلاب توسط «فاطمه كاظمي»كارشناس مامايي انجام گرفت و تعداد 18 نفر از طلاب توسط دكتر محمدي ويزيت شد كه تعدادي از آنها  نياز به ارجاع داشتند كه به طلبه ها تأكيد شد كه به متخصص مراجعه كنند و جهت تعدادي از آنان نيز آزمايش و دارو تجويز شد و در پايان قرص ويتامين D بين طلاب توزيع گرديد.